Hesaplamalı Düşünme Becerileri ve Kodlama
Your ads will be inserted here by
Easy Plugin for AdSense.
Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.
Dünyanın önde gelen gelişmiş ülkeleri (ABD, İngiltere, ispanya, Israil) Türkçe’ye “hesaplamalı ya da kompütatsiyonel düşünme”olarak çevrilen “computational thinking” becerisini eğitim müfredatlarina çesitli yollarla entegre etme calışmaları yürütmektedir. Bu beceri ilk olarak Seymour Papert (1980) tarafından kitabında tarif edilse de, Jannette Wing’in 2006’daki konusmasindan sonra eğitim arastırmacıları, bilgisayar bilimcileri ve eğitmenleri tarafından büyük ilgi gördü. Jannette Wing o konusmasinda “hesaplamali dusunme”nin 21. yüzyilda herkesin, okuma-yazma ve dört islem becerileri gibi sahip olması gereken temel bir beceri olduğunu vurguladı. Peki bu beceri nedir ve bireylere ne kazandırır?
Hesaplamalı düşünme, temel bilgisayar becerileri yardımıyla çocukların sorunların çözümünde, insan davranışlarını kavrayışında ve sistemlerin tasarımında yardımcı olur (Wing, 2006). Ayrica, bireyleri, yalnizca teknolojinin sundugu icerikleri pasif bir sekilde tüketmek yerine (programcılar tarafindan gelistirilen oyunlari oynamak, öğretmenlerin dersleri icin hazırladığı sunumlarda ders çalışmak, YouTube’dan muzik dinlemek vs.), kendilerinin aktif bir sekilde teknolojiyi kullanarak içerikleri üretmelerini teşvik eder (oyunları kendilerinin tasarlayip programlamasini, videoları kendilerinin oluşturmasi gibi). Bu yuzden, bilgisayar programlama “hesaplamali-komputasyonel dusunme” becerilerinin gelismesinde basvurulmasi gereken etkinliklerdir. Bir diger deyişle, bilgisayar programlamayi ogrenerek, hespalamali dusunme becerilerimizi gelistirerek, teknolojiyi içerik üretmek için kullanmamız bizim asıl amacımız olmalıdır.
Seymour Papert, 1971’de matematik öğretimi hakkında yayınladığı makalesinde, çocukların matematiği problemlerin çözumünde yaratıcı bir şekilde kullanmasi gerektigini, fakat geleneksel öğretim yöntemlerinin buna el vermediginden dem vurup, 1980’de cocuklarin geometrik şekilleri “insa ederek”, ve sanki bir matematik bilimcisi gibi problemleri cozerken “konusarak” ogrenmelerine yardimci olmak icin LOGO isimli basit programlama dilini gelistirdi. Gunumuzde, Scratch programlama dili ve Code.org websitesi, “insa ederek ogrenme” teorisine dayanarak gelistirilen programlama ve kodlama araclarıdır. Son yillarda, bu programlama dillerinin, bilgisayar bilimleri öğretiminde kullanılması hız kazanmıştır.
Scratch ve Code.org, karmasik program sözdizimleri yerine, kod bloklarinin sürüklenip birbirlerine yapistirilmasi seklinde kullanıcılara kolaylık sağlar. Hiçbir ticari amaç gütmeden, kız ogrencilerinin bilgisayar bilimlerine katılımlarını artırmak, onların üniversitede bilgisayar bilimlerini secmelerini tetiklemek baslica amaclarindan biridir. Bu yuzden, sloganlari “herkes icin”dir.
Code.org, kullanıcılara çesitli programlama etkinlikleri sunmaktadır. Öğretmen ve öğrenci olarak hesap açılabilmektedir. Öğretmenler, ders planlarına erişebilir, öğrenciler de “Code Studio”da kendi kendilerine kodlama yapabilir. Fakat tavsiyem, öğretmenlerin bu sitede kendi sınıflarını açıp, ogrencilerine kullanıcı adı vererek kendilerini ve öğrencilerini bu sınıflara kaydetmeleri yönündedir. Bu şekilde, öğrencilerin ilerlemesini daha kolay takip edebilir, öğrencilerin ihtiyaclarina gore dönütler vermeleri de daha kolay olacaktır. Ayrıca, asıl amacın kodlama yapmak olmadığı, bu süreçte öğrencilerin kazandığı becerileri, ozellikle hesaplamali dusunme becerisini, hayatin diğer alanlarina aktaracakları şekilde sunulmasi büyük önem arz etmektedir. Bu yüzden de, programlama ve kodlamanin, matematik, dil, sanat, sosyal bilimler gibi ders mufredatlarina entegre edilmesi gerekmektedir. Bu sekilde ogrencilerin, matematiğin ve diğer bilgilerin programlama yaparken nasıl kullanılması gerektiğini daha iyi kavraması ve yalnızca icerik tüketen değil, içerik üreten bireyler olarak yetişmesi sağlanabilir.
Your ads will be inserted here by
Easy Plugin for AdSense.
Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.
Merve ÇİÇEK
References
https://en.wikipedia.org/wiki/Logo_(programming_language)
Kodlama Eğitimi
Bana Oyun Yapar Mısın?-Scratch
Code.org İle Kodlamaya Başlangıç